lördag 7 april 2012

Påsktradition (en parentes)


Så här skriver Wikipedia om memma:
"Memma är huvudsakligen gjord på rågmjöl, rågmalt och sirap. Rätten har en mycket karakteristisk klibbig konsistens och mörkbrun färg med mustig, söt doft av spannmål. Memma äts vanligtvis med mjölk eller kaffegrädde och strösocker. En modern variant är att servera med vaniljglass. Memman förvarades förr i näveraskar, rivor, men de har numera ersatts av pappaskar." 


Så här säger jag:
Tror jag börjar bli gammal, för jag börjar gilla memma allt mer och mer. (tror det är en sådan där vuxengrej, för FINNS det barn som gillar memma?) 
Med glass är det smaskens -så tydligen är jag i alla fall modern ;)

4 kommentarer:

  1. Med Flora vaniljvisp är det också riktigt jees. T.o.m. min 4-åriga brorsdotter Ella åt memma med det på! Men då kunde man ju faktiskt äta granbarr och A4:or om de var indränkta i Flora vaniljvisp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hujj Flora vaniljvisp är ingen favorit här!? ..och på memma? Näääe?

      Radera
  2. min tvååring äter gladelingen memma, helt utan tillbehör. jag vill och har alltid velat ha memma med grädde, inte så modern här alltså. jag visste inte ens att det fanns någon som åt den med glass! det borde man ju testa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjälp vilka gourme-barn ni har ;) Här fick det int ens komma nära tre-åringens fat...

      Radera